سروده های استاد مرتضا کیوان هاشمی

طبقه بندی موضوعی

‌ *موضوع *انشاء : چرا باید عاشق فردوسی باشیم ؟

از کودکی همیشه این پرسش آزارم می داد که چرا فردوسی مرد بزرگی است؟!
سروده های فردوسی *اصلا به *مذاقم خوش نمی آمد و مانده بودم که چرا می گویند *اشعار فردوسی زیباست؟! و چرا این همه *طرفدار و سینه چاک دارد ؟!
در آن زمان *حتی یک *نفر پیدا نشد که با زبان ساده و بچه گانه، مرا شیر *فهم کند .
تا کم کم بزرگ و بزرگتر شدم و *وقتی *مفاهیم *کلماتی همچون *ملیت و *وطن و زبان و فرهنگ را دریافتم یک روز که می خواستم *مقدمه ای به زبان *فارسی *خالص و ناب برای *کتابم بنویسم ، *مدتها برای نوشتن یک *مقدمه ی فارسی چند *سطری تلاش کردم و *موفق نشدم. آنگاه دانستم که ابر مردی که شاهنامه ای به آن *عظمت را به *شعر *فارسی *خالص سروده است چه کار بزرگی کرده و چرا این *کتاب یک شاهکار ادبی است و چرا باید *عاشقانه فردوسی را دوست بداریم ؟ و ارزش گنج *گرانقدری چون شاهنامه را دانست ؟
کافی بود معلم انشای بی *ابتکار و بی *ذوق مان یک *انشا به ما بدهد و بگوید یک *صفحه *مطلب در هر *موردی که دلتان می خواهد به *زبان *فارسی بنویسید. و به *ازای هر واژه ی بیگانه یک *نمره از انشایمان کم می کرد. آنگاه *می فهمیدیم که فردوسی که بود ؟ و چه کار بزرگی کرد ؟ چون تا کسی تلاش نکند یک *صفحه *مطلب بدون واژگان خارجی و *بخصوص *عربی بنویسد ، هرگز پی به بزرگی فردوسی و شاهکار بی *بدیل پارسی اش نمی برد . برای همین *تصمیم گرفتم امروز به شما یک *موضوع *انشا بدهم . *موضوع *انشای امروز ما این است یک *صفحه *مطلب به زبان فارسی بنویسید. به *تمام کسانی که بتوانند یک صفحه *مطلب در هر *موردی بدون یک واژه ی بیگانه بنویسند بدون قرعه کشی یک *لوح *صوتی "بوی باران تازه" جایزه می دهم. با این *شرط که از *مقدمه ی *کتاب « ترکه و تبر » کپی برداری نکند !
برای اینکه بیشتر پی به *اهمیت *موضوع ببرید با *همه ی تلاشی که من در فارسی نویسی دارم ، ببینید در *متن بالا چند واژه ی بیگانه وجود دارد . در کنار این واژگان ستاره گذاشته ام تا شما هم بلکه کمی به خود آیید و تکانی بخورید .
چشم به راه *مطالب *فارسی *خالص شما هستیم تا بخوانیم و دلمان باغ باغ باز شود.
درخواست *موکد دارم که در نوشتن *نظراتتان در زیر این *مطلب *سعی کنید فقط از واژگان پارسی استفاده کنید. به کسانی هم که بتوانند *متن بالا را بدون *استفاده از واژگان بیگانه بازنویسی کنند *جایزه ای تعلق می گیرد .


بسی رنج بردم در این سال سی عجم زنده کردم بدین پارسی
نمیرم ازین پس که من زنده ام که تخم سخن را پراکنده ام

#مرتضی_کیوان_هاشمی

@keyvan_hashemi

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی